Prima Pagina Sanatatea Copilului Sanatatea Adultului Sanatatea Varstnicului Lifestyle Dosar

Ce se întâmplă în corpul tău în timpul activității fizice?

top-articol
16 Mai 2012


 

Antrenamentul regulat imbunatateste eficienta si mareste rezistenta organismului la boli.

Pentru ca primele efecte pozitive sa se instaleze, este suficienta cate o ora de alergare, de rulare cu bicicleta sau de inot de 3 ori pe saptamana: frecventa cardiaca scade, volumul respirator creste, muschii sunt activati mai intens. Iata, pe scurt, descrierea efectelor sportului asupra organismului uman.


 

Creier


In diferite regiuni ale creierului circulatia sangelui este mai mare cu circa o treime. Numarul celulelor nervoase tinere din hipocamp creste, iar activitatea lor intensificata imbunatateste perormanta memoriei. Celulele nervoase elimina o cantitate sporita de endorfina, asigurand astfel instalarea comfortului si bunei dispozitii. Acest efect se normalizeaza dupa antrenament.



Glande

Glandatiroida - elibereaza sporit hormanii de tiroxina si triiodtironina, ceea ce stimuleaza metabolismul si determina un consum energetic ridicat chiar si in perioadele de repaus.

Glanda suprarenala - varsa tot mai multa adrenalina. Hormonul de stres accelereaza pulsul, ridica tensiunea arteriala si activeaza astfel muschii. Cortizonul suplimentar conduce la depozitarea in ficat a carbohidratilor.

Pancreasul - elibereaza insulina mai regulat. In plus, creste numarul receptorilor insulinici, care sunt sensibilizati. Tot mai mult zahar ia drumul celulelor, iar nivelul sau scade in sange. Un mod ideal de prevenire a diabetului de tip II.



Inimă

Masa muschiului inimii sporeste. Miocardul functioneaza astfel mai economic. In conditii normale, volumul sau poate creste de la 750 peste 900 de mililitri de sange, iar capacitatea sa de pompare cu un sfert. De exemplu, daca inima unui alergator neantrenat de 30 de ani bate de circa 150 de ori pe minut si pompeaza in vene pana la 40 de litri de sange, cea a unui barbat de aceeasi varsta, dar bine antrenat are nevoie  - pentru aceeasi cantitate - doar de 120 de batai.



Plămâni

Spre deosebire de persoanele neantrenate, sportivii respira mai rar, dar mai adanc. In situatii extreme, in plaman ajung dintr-o singura inspiratie 2,5 litri de aer, spre deosebire de 0,5 cat este normal. Iar nivelul mai ridicat de adrenalina in sange conduce la o largime a cailor respiratorii, astfel incat doua trei luni de antrenament de rezistenta sunt suficinte pentru ca plamanul sa poata prelua cu pana la 25 de procente mai mult oxigen.



Ficat

Un necesar crescut de zaharuri ii permite ficatului sa-si sporeasca depozitul de glicogen, o forma de acumulare a carbohidratilor. In cazul unei activitati fizice prelungite, organul elibereaza rapid in sange o cantitate mare de zahar. Acesta este ars in celule si livreaza prompt energie.



Hormoni sexuali
In timpul antrenamentului si o perioada de timp dupa aceea, concentratia in sange a hormonului sexual masculin testosteron este crescuta (el circula intr-o cantitate redusa si prin venele femeilor). Acest lucru stimuleaza dezvoltarea masei musculare.



Èšesut adipos

Consumul mare de energie face ca organismul sa apeleze la acizii grasi liberi, astfel incat straturile de grasime incep sa se "topeasca" incetul cu incetul. Raportul valorilor grasimii in sange se deplaseaza tot mai mult in directia colesterolului HDL "bun". In acest fel venele raman mai elastice, iar efortul inimii scade, ceea ce conduce la prevenirea infarctului.



Sânge

Este stimulata productia de sange in organism. La o persoana cu o greutate de 70 kg cantitatea de sange poate creste de la 6 la aproape 8 litri.Mai  multe globule rosii rosii pot transporta un surplus de oxigen catre muschi si organe. Se imbunatatesc si caracteristicile privind fluiditatea sangelui: celulele sangvine devin mai elastice si se adapteaza perfect formei capilarelor, ceea ce stimuleaza schimburile dintre sange si tesut. Inima poate bate mai putin des.



Mușchi

Capacitatea mai mare de pompare a miocardului face ca sangele sa fie impins in capilarele muschilor, iar vasele se largesc partial cu peste o treime. Astfel, muschii beneficiaza de mai mult oxigen, pentru a produce in mitocondriile celulelor musculare energie din zaharuri si acizi grasi. In timp ce persoanele cu activitate fizica redusa folosesc doar doua treimi din fibrele musculare, sportivii activeaza pana la 90%.



Sistem imunitar

Dupa 10 pana la 12 saptamani de antrenament sustinut, numarul anticorpilor (imunoglobuline) creste evident si imbunatateste rezistenta la boli a organismului. Doar in cazul unei sarcini fizice exagerat de pronuntate corpul resimte o anume slabiciune, ce dureaza pana la 8 ore (regenerarea sa se produce mai rapid in cazul persoanelor bine antrenate).



Schelet

Densitatea osaturii se comprima in functie de sarcina de compresiune si de solicitarea la tractiue, iar acest lucru nu este util exclusiv in vederea prevenirii instalarii la batranete a osteoporozei. Muschii scheletului si ligamentele devin mai elastice si se ingroasa, ceea ce conduce simultan la o stabilizare a oaselor si la o protectie privind accidentarile.


Sursa: Federația Română Sportul pentru Toți

bottom-articol
Obiectiv: 30 de minute de mișcare în fiecare zi
 încearcă să faci cel puțin 30 de minute de activitate fizică
Ai osteoporoza? Uite ce sporturi trebuie să practici!
 Sportul este benefic și pacienților care suferă de osteoporoză,
Ziua Mondiala a Diabetului Sfaturi utile pentru prevenirea simptomelor de greață din timpul chimioterapiei

Ce trebuie să știți despre alimente și despre obiceiurile alimentare pe care trebuie să le aveți în timpul administrării chimioterapiei pentru tratamentul unor forme de cancer
Academia de Hemofilie 2015 - Declarația de independență a copiilor cu hemofilie din Romania
Copiii cu hemofilie au învățat cum să-și auto-administreze intravenos factorul anti-hemofilic
Asociația Națională a Hemofilicilor din România lansează “Academia de Hemofilie”
“Academia de Hemofilie” reprezintă primul program comprehensiv de cunoaștere, educare, informare, consiliere medicală și psihologică a copiilor cu hemofilie din România și a părinților lor.
HIV: cum se transmite și cum nu se transmite
HIV: cum se transmite și cum nu se transmite
Cum te protejezi de infecția cu HIV?
Cum te protejezi de infecția cu HIV?

Criza de sufocare și astmul
Astmul este o boală cronică inflamatorie ce afectează bronhiile.
Comunicând despre astm
Nu este o rușine să ai astm și nici să folosești inhalatorul într-un loc public atunci când simți că nu poți să respiri.
Cu astmul în sarcină
Îți dorești un copil, dar te temi că sarcina ar putea să agraveze boala de care suferi?
Copilul cu astm
Nicio vârstă nu e scutită de astm. Există tineri afectați, vârstnici afectați și, din păcate, chiar mai mulți copiii afectați.
Ghidul pacientului cu cancer de prostata